مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22622 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

شرايط و مراحل استجابت دعا چيست؟
1. به مصلحت بودن تحقق خواسته شخص دعا كننده؛ زيرا در بعضي از موارد تحقق آن خواسته، براي شخص سودمند نيست. به عنوان نمونه رسيدن به مقام يا امكاناتي خاص، به نفع انسان نيست و بلكه ممكن است مايه دوري او از ايمان و تقوا گردد. 2. فرا رسيدن زمان مناسب براي تحقق مطلوب؛ مثلاً ممكن است فردي علاقه مند باشد كه شخصيت علمي ممتاز باشد و تلاش علمي فراواني كند، ولي قطعاً در اندك زمان تحقق آن ممكن نيست و سال ها بايد بگذرد تا نتيجه تلاش هاي خود را به دست آورد. 3. اخلاص در نيت و انقطاع كامل به خداوند؛ چرا كه عطايا، به اندازه نيت و اخلاصِ در آن، سرازير مي شوند. حضرت امير(ع) مي فرمايد: {Hان العطية علي قدر النيةH}؛ {Mعطيه به اندازه [اخلاص در ]نيت است M}». 4. معقول بودن خواسته انسان، 5. اقدام براي رسيدن به نتيجه و به كارگيري ساير عوامل طبيعي نقش دارنده متناسب با سنت هاي الهي در نظام خلقت، 6. روزي پاك و حلال؛ پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «كسي كه دوست دارد دعايش مستجاب شود، بايد غذا و كسب خود را از حرام پاك كند». {V(ميزان الحكمة، ج 3، ص 256، ح 5598) V} 7. از ته دل بودن دعا، نه لقلقه زبان؛ علامه طباطبايي(ره) با استفاده از دو آيه شريفه {A{/Bوَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي، فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ اَلدَّاعِ إِذا دَعانِ {w1-12w}{I2:186I}/}...A}؛ {Mهرگاه بندگانم از من سوال كردند، به درستي كه من نزديك هستم دعاي دعاكننده را هرگاه مرا بخواند اجابت مي كنم M}» {V(سوره بقره، آيه 186)V} و آيه {A{/Bاُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ {w4-6w}{I40:60I}/}A}؛ {Mبخوانيد مرا استجابت مي كنم شما راM}» {V(سوره غافر، آيه 60) V} در استجابت دعا دو چيز را معتبر مي داند: الف) دعوت، خواستن و طلب باشد، آن هم به راستي و صداقت؛ نه اين كه لقلقه زبان باشد كه لفظ «ادعو» آن را مي رساند. ب) فقط از خداوند بخواهد كه لفظ «...ني» همين را مي فهماند. بنابراين اين اگر به يك سبب از هزاران اسباب خارجي اعتماد كند، از خدا، نخواسته و در اين جا «ني» محقق نشده است». {V(الميزان، ج 2، صص 30 - 33) V} 8. يقين به اجابت داشتن؛ پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «خدا را بخوانيد و يقين به اجابت داشته باشيد». {V(همان) V} 9. اصرار در دعا؛ پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «خداوند بنده اي را رحمت مي كند كه حاجتي را از خداي عزوجل بخواهد، پس در دعا پافشاري ورزد؛ چه استجابت شود و چه نشود». {V(ميزان الحكمه، ج 3، ص 268، ح 5666)V}. امام صادق(ع) نيز فرمودند: «هيچ دربي نيست كه پي در پي كوبيده شود، مگر اين كه بر انسان گشوده خواهد شد». 10. رعايت آداب ظاهري؛ رعايت زمان دعا، صلوات فرستادن در اول و آخر دعا، ستايش و تسبيح خداوند و ... (به كتاب هاي دعايي رجوع شود). 11. واسطه قرار دادن معصوم(ع)؛ خداوند متعال مي فرمايد: {A{/Bوَ اِبْتَغُوا إِلَيْهِ اَلْوَسِيلَةَ{w7-10w}{I5:35I}/}A}؛{M به سوي خداوند واسطه بجوييدM}»، {V(سوره مائده، آيه 35)V} و نيز مي فرمايد: «وقتي مردم به خود ستم نموده و نزد تو مي آمدند و طلب مغفرت مي كردند، پيامبر نيز براي آنان استغفار مي نمود، خدا را مهربان و توبه پذير مي يافتند». {V(سوره نساء، آيه 64)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.